Sedan ett halvår tillbaka eller så började diskutrymmet tryta igen. Har idag 2TB i en raid, 4 externa USB-diskar i olika storlekar, 2x500 på jobbet, en 320 i bärbara och 40 i htpc'n. Börjar kännas ohållbart att bara köpa fler diskar.
Så, till saken. Måste bygga en ny mediaserver. Ska vara enkel bygga ut och rymma en jävla massa diskar. Då jag börjar vara lite paranoid över att allt material man samlat på sig ska gå upp i rök blir det en raid 5. Dyker en disk är det bara rebuilda, inget förlorat.
När jag började kolla på vad kalaset skulle gå på blev jag lite orolig. För närvarande uppe i 12k. Så jag tänkte att burken även ska få fungera som lab-server för web- och voiputveckling. Kollade lite vidare på utrustningen jag valt, och moderkortet har en PCI-E 16, en 8 och en 4. Raidkorten kräver en 4. Så jag kan köra två raid-kort och ändock ha en 16x över... grafikkort!
Så nu är min enda fråga hur jag ska få en kabel från garderoben till spelbordet. Funderar på att köra HDMI. Relativt lätthanterlig kabel och vad jag vet ska det inte vara några problem att trycka en 5m eller så. Nån som har erfarenhet att spela över HDMI?
Här är en länk till utrustningen på prisjakt. Observera att grafikkort inte är med, kommer börja med ett 8600GT jag har liggandes, vill inte tänja budgeten ytterligare just nu.
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.ph ... a&k=520541
1x Asus P5Q-E
1x Chieftec Mesh CA-01B-B-SL 400W
1x Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
1x HighPoint RocketRaid 2320 SATA PCI-E
1x Intel Core 2 Quad Q9400 2,66GHz Box
6x Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB
RocketRaid-kortet har plats för 8 SATA-diskar. Jag köper 6 nya, slår igång skiten, flyttar över det jag har på mina 2x1TB nu och slänger sedan in de två oxå. Kortet har även möjlighet att bridga till ett till kort, vilket möjliggör 16 diskar i samma raid. Får då ut 15TB på 16 diskar.
Chassit har 8+2 3.5"-platser och 6 5.25"... 16 diskar.
Moderkort plockade jag efter PCIE-platserna.
Prolle och minne tog jag på måfå.
Diskarna har jag hört gott om, billiga och snabba.
Vad tror tyskarna? Bra eller anus?
- Icky