Ny dator för... ALLT!

Alla möjliga problem och lösningar från Ventrilo till scripts eller customiseringar i DODS eller TF2.

Moderator: [TK!] Mundung

Ny dator för... ALLT!

Postby [TK!] Ickmund on 09 Sep 2009, 14:56

Sedan ett halvår tillbaka eller så började diskutrymmet tryta igen. Har idag 2TB i en raid, 4 externa USB-diskar i olika storlekar, 2x500 på jobbet, en 320 i bärbara och 40 i htpc'n. Börjar kännas ohållbart att bara köpa fler diskar.

Så, till saken. Måste bygga en ny mediaserver. Ska vara enkel bygga ut och rymma en jävla massa diskar. Då jag börjar vara lite paranoid över att allt material man samlat på sig ska gå upp i rök blir det en raid 5. Dyker en disk är det bara rebuilda, inget förlorat.

När jag började kolla på vad kalaset skulle gå på blev jag lite orolig. För närvarande uppe i 12k. Så jag tänkte att burken även ska få fungera som lab-server för web- och voiputveckling. Kollade lite vidare på utrustningen jag valt, och moderkortet har en PCI-E 16, en 8 och en 4. Raidkorten kräver en 4. Så jag kan köra två raid-kort och ändock ha en 16x över... grafikkort!

Så nu är min enda fråga hur jag ska få en kabel från garderoben till spelbordet. Funderar på att köra HDMI. Relativt lätthanterlig kabel och vad jag vet ska det inte vara några problem att trycka en 5m eller så. Nån som har erfarenhet att spela över HDMI?

Här är en länk till utrustningen på prisjakt. Observera att grafikkort inte är med, kommer börja med ett 8600GT jag har liggandes, vill inte tänja budgeten ytterligare just nu.

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.ph ... a&k=520541

1x Asus P5Q-E
1x Chieftec Mesh CA-01B-B-SL 400W
1x Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
1x HighPoint RocketRaid 2320 SATA PCI-E
1x Intel Core 2 Quad Q9400 2,66GHz Box
6x Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB

RocketRaid-kortet har plats för 8 SATA-diskar. Jag köper 6 nya, slår igång skiten, flyttar över det jag har på mina 2x1TB nu och slänger sedan in de två oxå. Kortet har även möjlighet att bridga till ett till kort, vilket möjliggör 16 diskar i samma raid. Får då ut 15TB på 16 diskar.

Chassit har 8+2 3.5"-platser och 6 5.25"... 16 diskar.

Moderkort plockade jag efter PCIE-platserna.

Prolle och minne tog jag på måfå.

Diskarna har jag hört gott om, billiga och snabba.

Vad tror tyskarna? Bra eller anus?

- Icky
I'm not your friend, guy!
I'm not your guy, buddy!
I'm not your buddy, friend!
[TK!] Ickmund
Admin rank
Admin rank

Re: Ny dator för... ALLT!

Postby [TK!] Monstrum on 10 Sep 2009, 13:06

Shit alltså. Mycket data blir det.
"Do my bosons give you a hadron?"
[TK!] Monstrum
Admin rank
Admin rank

Postby [TK!] Ickmund on 10 Sep 2009, 14:24

Hittat ett bättre chassi:

Lian Li PC-343
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98226

Image

- Icky
I'm not your guy, buddy!
[TK!] Ickmund
Admin rank
Admin rank

Postby [TK!] Mundung on 16 Sep 2009, 19:03

Haha.. vilket monster.

Ok. Som rubriken säger så vill du ha en dator för allt. Jag hade just tänkt föreslå att du bara skall bygga en fet media-/filserver men som klarar lite extra för voip-laborerande och what not och sedan satsa på en separat maskin med bättre prestanda för spelande. Nu kan jag ju inte föreslå det.

Till listan. Jag tycker det ser OK ut. Intel är ett givet val pch jag hade också gått på samsungdiskarna. Har tyvär ingen erfarenhet av HDMI.

Föresten stämmer inte listan på prisjakt med listan i din post. Minnena är fuxored.

/Mund
Pain is temporary, glory is forever!
Image
[TK!] Mundung
Admin rank
Admin rank

Postby [TK!] Ickmund on 17 Sep 2009, 08:55

Det är korrekt Mundis, bra att du dubbelkollar sånt där! :D

Har uppdaterat minnena, kör nu 8GB ECC-minnen, dvs såna därna felkorrigerande. Har oxå dragit ned lite på antal diskar att starta med och bytt tillbaka till den första lite billigare burken. Uppgraderingen av minnet är för att fixa köra lite virituella maskiner. Vi har ett sån här MS TechNet-medlemskap på jobbet nu, så har tillgång till precis alla MS OS och program. Blir till att leka lite...

Mitt mesta spelande sker på Xboxen numer, så jag behöver inte nån värsting-maskin å lira på. Ska klara DoD, TF2, Scorched Earth. Känns därför lite onödigt bygga separat burk för det. Har trots allt en linux-server ståendes där, min nuvarande PC med Ubuntu på, HTPC:n och laptopen.

Med semester och lägenhetsflytt i bakspegeln måste jag tyvärr ligga lite lågt just nu, så det kan hända att det här köpet skjuts upp förbi kommande lön till nästa. *suuuuck*

- Icky
I'm not your guy, buddy!
[TK!] Ickmund
Admin rank
Admin rank

Postby [TK!] Mundung on 18 Sep 2009, 17:54

Ah. ECC. Det är inte ofta man hör att folk köper ECC. Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad de gör (att wikipedia detta tar mig iof ett par sekunder). Bara faktumet att ECC-minnen finns låter som att vanliga minnen är behäftade med en massa problem som orsakar fel. Vilka minnesfel är det man skyddar sig mot? Är det sådana fel som orsakar att program crashar (de med typ titeln fel i minnesposition xxzz23ea)?
Pain is temporary, glory is forever!
Image
[TK!] Mundung
Admin rank
Admin rank

Return to Teknik